• E-learning toepassingen en resultaten

    E-learning, of breder; digitaal kennis aanbieden, kan gedaan worden op verschillende manieren en met meerdere resultaten.

    Hier beschrijven we een aantal toepassingen en welke resultaten die opleveren.

     

    Natuurlijk zijn er ook nadelen: persoonlijk contact en directe interactie zijn in een aantal situaties minder, of in ieder geval anders; je kunt wel vragen beantwoorden, maar je ziet niet hoe iemand een training beleeft. Al kun je wel veel aflezen aan bijvoorbeeld toetsresultaten en daar weer actie op ondernemen.

     

    Daartegenover staan veel voordelen: het verhogen van omzet, het verlagen van kosten, het verbeteren van kwaliteit en het vergroten van capaciteit. Afhankelijk van de materie, de doelgroep en het doel kan e-learning meer of minder geschikt zijn.

    Wij helpen je dat te bepalen, en bij het vaststellen hoe je je doelen kunt bereiken.

    Manieren om e-learning in te zetten

    E-learning als aanvullende dienst of product

    Voor doelgroepen die je anders niet zou bereiken, bijvoorbeeld door de afstand of omdat persoonlijk trainen te kostbaar zou worden. Ook geschikt als de markt groot is en jouw capaciteit beperkt.

    Resultaten

     

    Extra omzet, indirect versterken van je kwaliteitsimago en/of genereren van leads.

    Blended trainen

    Bijna alle trainingen en opleidingen bestaan tenminste voor een deel uit theorie, waar je prima via e-learning mee kunt beginnen. Daarmee bespaar je trainingstijd en dus kosten en je zorgt ervoor dat deelnemers het klassikale deel met een gelijk startniveau beginnen en de tijd in de klas optimaal kunnen besteden. Soms kun je zelfs je hele training in e-learning aanbieden en op bijeenkomsten dieper ingaan op de bedrijfs- of persoonlijke context.

     

    Voor je opdrachtgever kan het betekenen dat die mensen minder lang weg zijn; een directe besparing. En de deelnemer heeft een beter naslagwerk dan een PowerPoint uitdraai met aantekeningen.

     

    En nee, e-learning aanbieden betekent niet dat je je prijs hoeft te verlagen; je biedt tenslotte hetzelfde of eigenlijk zelfs meer.

     

    Kosten sterk verlagen, kwaliteit verbeteren en capaciteit sterk vergroten.

     

    (Een goed voorbeeld is onze partner Height Safety Expert, die de training Werken op Hoogte aanbiedt als combinatie van e-learning en een halve dag trainen op locatie, in plaats van voorheen een hele dag trainen op locatie.

    Dat levert een besparing op van 50% van de trainingskosten en verdubbelt uiteraard de trainingscapaciteit).

    Abonnement

    Deelnemers een heel jaar toegang laten houden kan altijd, door regelmatig updates of opfrissers te sturen, bied je nog meer. Denk daarnaast aan een nieuwe toets elk jaar met een nieuw certificaat en weer een jaar toegang. Daar kun je best wat voor vragen.

     

    Een abonnementsvorm is heel geschikt voor onderwerpen waar vaak wijzigingen voorkomen, of die vaker even nagezocht moeten kunnen worden, zoals instructies of handleidingen.

     

    Terugkerende omzet met bestaande producten, versterken kwaliteitsimago en meer contact met deelnemers.

    Naslagwerk

    Een variant van het abonnement is een naslagwerk. Altijd makkelijk kunnen opzoeken hoe het ook alweer zat; dat heeft een waarde.

     

    Terugkerende omzet met al bestaande producten, meer contactmogelijkheden met deelnemers.

    Software handleiding

    Consultants die gebruikers moeten trainen en een backoffice dat veel tijd kwijt is aan steeds dezelfde gebruikersvragen; een lijst met antwoorden op veelgestelde vragen helpt, maar een online naslagwerk met uitleg, inclusief afbeeldingen en bijvoorbeeld screen-recordings bespaart tijd en zorgt voor tevreden gebruikers.

     

    Traditionele e-learning kan voor deze toepassing kostbaar zijn als de software vaak verandert. Met Knowdis is dat geen issue.

     

    Extra omzet kan, kosten verlagen zeker. Tevredenheid over jouw software, als gebruikers makkelijk iets kunnen opzoeken, versterkt ook je kwaliteit.

    In plaats van een (les)boek

    Een boek laten maken is kostbaar en even een wijziging doorvoeren is nagenoeg onmogelijk. Soms heb je zelfs geen zicht op de afnemers. Door je boek online aan te bieden bespaar je op de uitgeverskosten, heb je volledig zicht op de afnemers en kun je extra marketingtools inzetten.

     

    En je kunt je boek ook in varianten aanbieden; verschillende versies, meertalig en opgedeeld in modules die je los kunt verkopen (en dan de afnemer weer verleiden tot het kopen van een volgende module). Al dan niet met een toets, onder je eigen merk, white-label of een maatversie in de huisstijl van je klant.

     

    Extra omzet door verkoop in modules en cross-selling, lagere kosten, betere kwaliteit wanneer er vaker wijzigingen plaatsvinden.

     

    Een extra voordeel in Knowdis is dat je niet gebonden bent aan pagina-grootte; die past zich automatisch aan.

    Lead generator

    Bied een deel van je kennis aan als e-learning om prospects te identificeren, zet jezelf als expert neer en verhoog je gunfactor. Basiszaken, best practices of hulp bij een eerste keuzestap; stuk voor stuk waardevol en elke aanbieding op zich kan tot een vervolgvraag leiden.

     

    Extra omzet hoeft niet maar kan wel, indirect zeker extra omzet door leadgeneratie en het versterkt je imago als expert.

    Ondersteuning reorganisatie

    Met e-learning kan makkelijk worden uitgelegd wat er gaande is en waarom veranderingen nodig zijn. Denk aan een gewenste cultuurwijziging; theorie over nadelen van de bestaande cultuur, context van de markt en concurrenten, waar we naartoe willen en wat dat betekent voor betrokkenen.

    Knowdis ondersteunt evaluatie en feedback mogelijkheden.

     

    Alle medewerkers persoonlijk of in groepen begeleiden kan te duur zijn.

    De kans op succes van de reorganisatie vergroot je zeker.

    Instructies borgen

    Veiligheidsinstructies kun je borgen door mensen te trainen en/of door richtlijnen op papier te geven. Trainen is kostbaar, en hoe toon je aan dat met alleen richtlijnen op schrift de medewerker deze ook echt leest en begrijpt?

     

    Met e-learning inclusief toetsing kun je zien wat de deelnemer heeft bekeken en wat de score is, en eenvoudig herkansen en periodieke herhalen.

     

    Lagere kosten dan trainen, hogere kosten dan papier. Veel betere borging dan papier en eventueel ook geschikt als naslagwerk.

    On-boarding

    Nieuwe medewerkers moeten heel veel informatie opnemen in de eerste dagen, weken en soms maanden na hun aantreden; algemene bedrijfsregels, veiligheidsvoorschriften, andere collega’s en afdelingen, werkinstructies, personeelsinformatie, enzovoorts.

     

    In plaats van een collega of leidinggevende hiermee te belasten (of erger, iemand te laten zwemmen), kan je een deel van die informatie overzichtelijk en in de tijd verdeeld aanbieden via e-learning. Zo is de nieuwe werknemer veel sneller productief, bespaar je op tijd van collega’s en verklein je de kans op bedrijfsschade door fouten uit onwetendheid.

     

    Informatie kan rustig nog eens teruggezocht worden en cruciale onderdelen kunnen worden getoetst.

     

    Kosten besparen, met name tijd van collega’s. Versterken kwaliteit en sneller productieve medewerkers.

    Interesse in een vrijblijvend adviesgesprek over de mogelijkheden voor jouw bedrijf?

    Bel ons: 010 - 8421 340