Wat is een blended cursus?
De term blended learning wordt op allerlei manieren ingevuld. In basis staat Blended learning voor niets anders dan een combinatie van offline leren en online leren.
De weg naar het maken van blended cursussen kan een veelheid aan methoden en leermiddelen bevatten. Offline leren kan klassikaal zijn, maar ook 1-op-1 en zelfs schriftelijk. Online leren kan e-learning zijn, maar ook losse video's of online tekst, een webinar (live of opgenomen), social learning, enz.
Een aantal vormen zijn een mix; live online lesgeven is uiteraard 'online', maar komt wel heel erg overeen met klassikaal lesgeven (vaste tijd, meerdere deelnemers, zie onder bij voor- en nadelen). Een webinar dat live gegeven wordt ook, terwijl later een opgenomen webinar kijken al wat minder klassikaal wordt.
Uitgangspunten: kosten en effectiviteit
De uitgangspunten voor het maken van blended cursussen zijn enerzijds het verlagen van kosten en anderzijds het verhogen van de effectiviteit (kwaliteit van de training).
Trainersuren zijn relatief duur, deelnemers naar theorie laten luisteren in een klaslokaal is dan ook onnodig kostbaar. Dat geldt voor de aanbieder van trainingen, maar ook voor de opdrachtgever betekent het onnodig verloren arbeidsuren en verblijfskosten.
De kwaliteit van een training wordt verhoogd door theorie voorafgaand aan de klassikale bijeenkomsten aan te bieden (en eventueel te toetsen). Dan begint elke deelnemer met hetzelfde minimale kennisniveau en hoeft er geen inhaalslag gedaan te worden.
Zie de afbeeldingen hieronder.
Dat kan natuurlijk schriftelijk, maar de praktijk leert dat lang niet alle deelnemers dat doen en dan kun je als trainer alsnog vooraan beginnen. En daar worden de deelnemers die zich wel hebben voorbereid ook niet blij van.
Meestal kan dan het aantal klassikale dagdelen verlaagd worden, maar er zijn ook voorbeelden waar de klassikale tijd dan juist gebruikt wordt om een verdieping te geven.
Alleen klassikaal leren, eventueel met schriftelijke voorbereiding
Blended cursus met online voorbereiding
Welke leervormen zet je in?
De situatie, de doelgroep, het onderwerp en economische afwegingen bepalen welke (combinatie van) leervormen het beste resultaat oplevert; voor een deelnemer, een werkgever (vaak opdrachtgever) en de aanbieder van de training. Het onderwerp kan zich goed lenen voor bepaalde vormen van online leren, terwijl de doelgroep voor die training daar juist minder geschikt voor is. Bij elke situatie moet je de voor- en nadelen voor de verschillende partijen afwegen en een keuze maken.
We beginnen met het bekijken van de voor- en de nadelen van beide leervormen. We gaan hier uit van twee vormen; volledig klassikaal en e-learning, voor mix-vormen zoals een webinar hangt het dan af van de exacte manier waarop je die aanbiedt
Voordelen klassikaal leren
Voordelen online leren
Nadelen online leren
Een aantal voordelen hoeft niet altijd op te gaan en een aantal nadelen zijn tot op zekere hoogte op te vangen, zoals het instellen van een vragenuurtje of het kunnen stellen van vragen per mail. Per situatie zal je bekijken wat de beste aanpak is.
Onderwerp / content
Een training is bedoeld om een deelnemer vaardigheden en/of kennis bij te brengen. Vaardigheden zullen over het algemeen offline worden aangeleerd; het gevoel van een heftruck besturen of een persoon reanimeren zal een cursist toch moeten ervaren.
Maar bijna elke training of opleiding bevat wel een deel theorie (kennis), dat online kan worden geleerd. Zelfs bij het moeten leren van vaardigheden, kan door een blended cursus met online voorbereiding met instructies en video de offline leertijd flink verkort worden.
In hoeverre theorie online kan worden aangeboden hangt ook af van de doelgroep.
Voorbeeld vaardigheden
Een goed voorbeeld is EHBO en leren reanimeren. Ooit was volledig klassikaal leren de norm; een particulier ging 10-12 avonden naar het buurthuis, voorbereid als het goed was door het lezen van het Oranje Kruis boekje.
De e-learning EHBO bevat uiteraard de stof van het boekje, aangevuld met stap-voor-stap video-instructies. Op die manier kan de cursist het hele proces al visualiseren en blijkt 1 praktijkavond voldoende te zijn om de vaardigheid te verankeren.
Doelgroep
Er zijn vele soorten mensen met verschillende voorkeuren bij het leren. Vaststellen wie de doelgroep is en daar je aanbod op afstemmen is erg belangrijk.
Situatie
De omstandigheden kunnen meespelen bij de afweging:
Economische afwegingen
Deze zijn met name van toepassing voor de aanbieder en de opdrachtgever.
De opdrachtgever kan met een blended cursus productie-uren en reis- en verblijfskosten besparen. En eventueel op de trainingsprijs, als de aanbieder dat toestaat (zie ook het onderwerp Pricing).
Voor de aanbieder geldt dat met een blended cursus maken bespaard KAN worden op de uitvoeringskosten. Een deel theorie aanbieden via online leren kan een aantal klassikale dagdelen vervangen. Daar staan uiteraard de ontwikkelingskosten tegenover, maar die hoeven tegenwoordig niet meer zo hoog te zijn.
Dan zijn er nog andere commerciële mogelijkheden, bijvoorbeeld het bieden van een naslagwerk of een abonnement, wanneer er regelmatig wijzigingen in de content zijn. Hier kun je meer over lezen in het onderwerp Commerciële toepassingen.
Voorbeeld IES Asset Management
IES biedt een 5-daagse training Assetmanagement en kreeg steeds meer verzoeken van klanten om, liefst in die 5 dagen zonder extra kosten, bedrijfseigen onderwerpen te behandelen.
Door de cursus blended te maken, in 5 modules gekoppeld aan de lesdagen, heeft IES meer tijd voor trainers gecreëerd waarin dit goed kan.
Heb je vragen? Wil je een advies over de beste keuze voor jouw organisatie?
Bel ons voor een gratis adviesgesprek! 010 - 8421 340
Knowdis B.V.
Uitweg 62
3051JR Rotterdam
Tel: 010 8421 340
Kamer van Koophandel
58028501
BTW nummer
852840718B01