• > Pricing van e-learning <

    Wat is jouw e-learning of blended learning waard?

    We starten met een aantal algemene uitgangspunten over e-learning pricing. Verderop vind je dan nog opmerkingen bij specifieke online leerproducten.

    Over pricing e-learning bepalen algemeen

    Uitvoeringskosten

    In het algemeen geldt dat na de eerste ontwikkeling van een e-learning cursus, de uitvoeringskosten slechts een fractie zijn van die van klassikale trainingen. Je hebt dus alle vrijheid om met de prijs te spelen, zolang je je variabele kosten maar dekt (en je ontwikkeling terugverdient).

     

    Aantal afnemers

    Heel belangrijk hierbij is het (potentieel) aantal afnemers. Moet je de ontwikkeling terugverdienen met 100 of 500 deelnemers (per jaar) en/of heb je met de e-learning cursus wellicht een groter bereik?

     

    Sneller leren

    Mensen leren gemiddeld twee keer zo snel via e-learning als klassikaal. Dat komt omdat:

    • de meeste mensen sneller lezen dan iemand kan praten;
    • de cursist geen tijd verliest met vragen die mede-cursisten stellen (en hij het antwoord al op weet;
    • er soms al basis- of voorkennis aanwezig is bij een deel van de cursisten.

    De langzaamste cursist doet over een e-learning ongeveer net zo lang als de klassikale training, de snelsten hebben maar een derde van de tijd nodig. Uiteraard hangt het van de situatie af wat de uiteindelijke tijdsduur is, maar gemiddeld komt het hier op neer.

     

    Dat betekent dat een klassikale training van 1 dagdeel (3 uur) ongeveer overeenkomt met een e-learning cursus van 1,5 uur. Het lijkt misschien alsof je minder inhoud biedt, maar dat is niet zo. Een e-learning cursus van 1,5 uur mag dus dezelfde prijs hebben als een klassikale training van 3 uur.

     

    Basis: dezelfde waarde

    In basis heeft een training die (deels) in e-learning wordt aangeboden minimaal dezelfde waarde als een volledig klassikale training en in een aantal gevallen biedt die zelfs meerwaarde. Je opdrachtgevers besparen productietijd en mogelijk reis- en verblijfskosten van hun medewerkers en hebben dus al een kostenvoordeel. In principe kan de prijs van een volledige e-learning cursus dus gelijk blijven aan die van een klassikale training. Je biedt tenslotte dezelfde inhoud.

     

    Concurrentie

    Er zijn voorbeelden in de markt waarbij de totale prijs van een (blended) training flink gezakt is, bijvoorbeeld bij BHV-trainingen. Maar dat risico lopen vooral trainingen die vrij algemeen zijn en waarvan de kennis algemeen beschikbaar is. Hoe onderscheidender jouw training is, hoe makkelijker je jouw eigen e-learning pricing kunt bepalen.

     

    Meerwaarde

    Een online component kan afnemers extra waarde bieden, bijvoorbeeld als naslagwerk of abonnement. Dat kan van invloed zijn bij je opzet van e-learning pricing. Zie ook de informatie verderop.


    Duur van de training

    De duur van een klassikale training is van invloed op de effectiviteit van het maken van een combinatie van online en offline. Een klassikale training van 2 aangesloten dagdelen voor de helft online aanbieden bespaart minder kosten (voor trainer en werkgever) dan een klassikale training van 2 dagen omzetten naar bijvoorbeeld e-learning + 1 dag klassikaal.


    Wat geldt in jouw situatie, jouw training, jouw doelgroep; wat kun je voor e-learning pricing opzetten? Wij denken met je mee en adviseren je graag, vanuit jarenlange commerciële en inhoudelijke ervaring.

     

    Lees verder voor tips bij specifieke aanbiedingsvormen van e-learning.

    Blended training

    Er zijn meerdere vormen denkbaar:

    1. Vervanging van een aantal klassikale dagdelen door e-learning: In principe kan de prijs van de totale training gewoon gehandhaafd blijven. Je biedt een training met dezelfde inhoud, maar met tijdwinst voor de cursist en de opdrachtgever. 
    2. Handhaven van het aantal klassikale dagdelen, maar door toevoeging van e-learning is er meer tijd gecreëerd om dieper om de materie in te gaan. Je biedt dan meer dan je deed, de prijs blijft tenminste hetzelfde of kan hoger worden.

    In een aantal situaties kan je een extra price-up rekenen, als je de blended training combineert met een naslagwerk of abonnement.

    Naslagwerk en abonnement

    Een naslagwerk kan op verschillende manieren geprijsd worden. Een jaar de inhoud beschikbaar houden voor een cursist, zodat die nog eens wat kan nakijken of misschien wel regelmatig bepaalde instructies kan opzoeken, heeft een waarde. Hoeveel precies is afhankelijk van de inhoud en de situatie. De e-learning pricing hiervoor kan dan lopen van niets extra, gewoon als extra dienst, tot mogelijk wel 20% extra op de trainingsprijs.

     

    Een cursus met veel naslagwaarde, regelmatige updates en eventueel jaarlijks een nieuw certificaat kan zelfs gewoon de volle cursusprijs houden, maar dan als ‘prijs per jaar’. Een e-learning cursus EHBO is hier een voorbeeld van, waarbij meerdere keren per jaar een nieuwe 'opfris-case' wordt aangeboden en aan het eind van het jaar een nieuwe toets met verlenging van het theoriecertificaat.

    Cursus als leadgeneratie

    In dit geval zet je de online cursus in als binnenkomer. Dank aan een introductie- of awareness cursus, voorbeelden en tips&trics. Het doel van deze vorm is in contact komen met potentiele afnemers, die een vervolg gaan willen. Dat kan een volgende e-learning zijn, maar ook klassikale trainingen of coaching.

     

    Een leadgeneratieproduct moet laagdrempelig zijn. Je wilt binnenkomen. De pricing van de e-learning zal daarom relatief laag zijn of je kunt het product zelfs gratis aanbieden. Wat een ‘lage’ prijs dan is, hangt af van de hoeveelheid en waarde die je biedt.

    E-learning als extra product
    Bijvoorbeeld als alternatief voor een klassikale training, voor een andere doelgroep dan je nu bereikt.

    In principe kan de prijs van een volledige e-learning cursus gelijk blijven aan die van een klassikale training. Je biedt tenslotte dezelfde inhoud. Daarnaast kijk je naar de situatie; gaat het om een aanvullende training in grote aantallen per opdrachtgever, dan zet je de prijs lager, net als je met een klassikale training zou doen.

    Software handleiding

    De voordelen van een online software handleiding zitten vooral in het besparen van tijd van je eigen consultants en helpdesk. Een prijs hangt af van de waarde en het belang van de software, eventueel voorkomen van bedrijfsschade bij verkeerd of geen gebruik van de software. Als je al een prijs vraagt voor het geven van instructies en afhandelen van vragen aan de helpdesk, kun je die als uitgangspunt nemen.

    Boek online

    In principe zou de e-learning dezelfde prijs kunnen hebben als het boek. Aan de ene kant krijg je als afnemer niet iets tastbaars in handen, aan de andere kant kun je altijd en overal even terugkijken en kan de online versie altijd up-to-date zijn.
    Als je toetsen toevoegt en (als het een lesboek betreft) zelfs een docentenversie met antwoorden, heb je meerdere varianten met een extra waarde. Als je ook nog verschillende hoofdstukken van je boek als losse modules kunt aanbieden boor je misschien wel een heel nieuwe markt aan.

    Ondersteuning reorganisatie

    Het gaat hier om een extra ondersteuning van een verandering, die meestal voor grotere aantallen mensen van toepassing is en die anders vaak niet plaats zou vinden. Dan moet de prijs er een zijn waar de klant niet van schrikt. Tegelijk zal de content maatwerk moeten zijn. Dan moet je goed rekenen wat de investering van het op maat maken is versus de prijs en aantallen cursisten.

    Instructies borgen

    In basis kan weer eenzelfde prijs aangehouden worden als een klassikale training. Maar als de huidige oplossing bestaat uit instructies op papier of training door een interne medewerker, dan zullen de kosten daarvan lager liggen. Kijk dan ook of instructies per groep of 1-op-1 worden gegeven en wat de waarde is van de tijd die de medewerker overhoudt.

  • Heb je vragen? Wil je een advies over de beste keuze voor jouw organisatie?

    Bel ons voor een gratis adviesgesprek! 010 - 8421 340